2014. június 6.

Cégutódlás

A rendszerváltás környékén, a 90-es években sokan kezdtek vállalkozásba. Az akkor 35-40 éves fiatalok nagy energiával léptek a cégépítés rögös útjára.
Azóta eltelt közel 25 év, és ezekből a fiatalokból 60-65 éves cégtulajdonosok lettek, akiknek finoman fogalmazva is elegük van napi szintű operatív cégvezetésből.

 
Természetesen nem kell 60 évesnek lenni ahhoz, hogy valaki hátrébb akarjon lépni a napi feladatoktól vagy esetleg teljesen át akarja adni a cég vezetését valakinek.
 
De kinek lehetne átadni? Hangzik az első kérdés.
 
A 20-25 éves cégtulajdonosi múlttal rendelkező cégvezetők gyakran arra jutnak, hogy egy, a már felnőtt gyermekük, vagy valamelyik családtag majd átveszi a cég irányítását.
Ezen a ponton rengeteg kérdés merül fel:
Vajon a kiszemelt utód alkalmas a cég irányítására?
Vajon a kiszemelt utód át akarja venni a céget?
Meg tudok bízni a kiszemelt utódban?
El tudom engedni a cégvezetést?
Vajon a többi kolléga elfogadja majd a kiszemelt utódot?
 
Nem könnyű megválaszolni ezeket a kérdéseket.
 
Legelőször is azt kell eldöntenie a cégvezetőnek, hogy valóban “le akarja-e adni” a cégvezetést, vagy csak a napi problémáktól szeretne megszabadulni, de a vállalkozás számára fontos pontokat (pénz, irányítás, hatalom, befolyás) szeretné megtartani?
 
Több tucat cégutódlással kapcsolatos projekt után elmondható, hogy 3 fő pillére van a cégutódlás folyamatának
 
1. Letisztázott célok
A cégvezetőnek és a kiszemelt utódnak közösen kell döntést hozni arról, hogy mi fog történni a cég utódlásával kapcsolatosan. Egyeztetni kell, hogy ki mit szeretne és tisztázni kell, hogy kinek milyen elvárásai, feltételei vannak a másikkal szemben.
Gyakran már ennél a lépésnél elakad a folyamat, mert pl. apa és fia még soha nem beszélgettek érdemben arról, hogy milyen elvárásaik vannak egymás felé.
Lelkileg nagy kihívást jelenthet szembenézni azzal, hogy valaki pl. nem bízik meg a kiszemelt utódban, vagy fordítva: az utód nem bízik abban, hogy a cégvezető háttérbe tud vonulni.
 
2. Kapcsolatok
Mivel a KKV-k jellemezően emberközpontúak, pontosabban cégvezető központúak, számítani lehet arra, hogy a cégben mind a belső, mind pedig a külső kapcsolatok a cégvezetőhöz csatornázódnak.
A belső kapcsolatokban ez úgy nyilvánul meg, hogy a régebb óta ott dolgozó kollégák csak a cégvezetőt fogadják el, neki “engedelmeskednek”, a kiszemelt utód számukra nem lesz legitim a vezetői pozícióban. A régi szövetségesek nem biztos, hogy automatikusan az új cégvezető szövetségesei is lesznek.
A külső kapcsolatokban ez talán még kritikusabb, hiszen a cégvezető személyéhez kötődnek fontos vevői, beszállítói kapcsolatok, különféle lekötelezettségi viszonyok és gyakran a piaci hitelesség is. A kiszemelt utódnak szinte elölről kell kezdenie a saját kapcsolatrendszerének a felépítését.
 
3. Rendszer
A már említett emberközpontúság miatt, sok KKV nem rendelkezik megfelelő rendszerszemlélettel, nincsenek lerögzítve a működési folyamatok, nincsenek definiálva a pontos felelősségi körök.
Gyakran önmagában a rendszer pillérnek a hiányosságai elegendőek ahhoz, hogy a cégutódlás akadályokba ütközzön. A kiszemelt utódnak szüksége van rendszer által biztosított támpontokra, sarokpontokra, mérőszámokra, kontrollpontokra, hogy lássa, hogy miként működik a cég. Az eredeti cégvezetőnek gyakran ezekre nem volt szüksége, mert ösztönösen, megérzésből hozott döntéseket. Ezek a megérzések azonban nem másolhatók.
 
A kis- és középvállalkozások esetében a lényeg, hogy emberközpontú módon és nem rendszerközpontú módon kell gondolkodni, mert nincsenek rendszerszintű sablonok, melyek megoldják egy cég utódlási kérdéseit.
Tapasztalataink szerint sajnos a cégvezetők későn, vagy akár egyáltalán nem kérnek segítséget a cégutódlás kapcsán.
A következő években ennek fokozott jelentősége lesz, hiszen a KKV-k életében most érkezünk el az első igazi generációváltó időszakhoz.

A cikket együttműködő partnerünk, Kaszás Péter írta, aki a Human Map vezető tanácsadója és tulajdonosa.

A Human Map-ről:
A Human Map Vezetéslélektani és Képességfejlesztő Intézet egy 15 éve működő szakértő szervezet.
Kis- és középvállalkozások cégvezetőinek bizalmi tanácsadójaként saját fejlesztésű módszertanunk segítségével a cég stratégiai területeit érintő problémák, illetve lehetőségek feltérképezését és elemzését végezzük el. A változtatásokhoz szükséges döntések előkészítésében, a döntések meghozatalában és a változtatások végrehajtásában támogatjuk a cégvezetőt.

További információ:
 
Kaszás Péter
vezető szaktanácsadó
tulajdonos
 
Mobil: +36 70 310-2171
email: kaszas@humanmap.hu
www.humanmap.hu



A tájékoztatás nem minősül jogi tanácsadásnak, amennyiben további kérdése lenne, vegye fel irodánkkal a kapcsolatot.
© 2002-2024 Brite Könyvelő, Tanácsadó Kft. | Kapcsolat | Adatvédelmi tájékoztató | Állásajánlatok