2018. július 1-jétől kötelező a NAV-nak adatot szolgáltatni a 100.000 Ft elérő, vagy azt meghaladó áfa tartalmú kibocsátott számlákról.
Az adatszolgáltatás független a számla kiállítás módjától (kötelező kézzel kiállított számla, számlázó programmal kiállított számla és online számlázás esetén is).
Az adatszolgáltatás elmulasztása esetén a bírság 500.000 Ft/számla.
Az adatszolgáltatási határidők:
- a 100.000 Ft – 499.999 Ft áfa tartalmú számláknál: 5 naptári nap
- az 500.000 Ft-ot elérő, vagy azt meghaladó összegű számláknál: 1 naptári nap
A cégvezetők tennivalója 2018. július 1-ig:
- el kell dönteni, hogy ki lesz a felelősa cégnél az online számla adminisztrációjáért (a törvényes képviselő vagy állandó meghatalmazott lehet, mindkét esetben ügyfélkapuval kell rendelkeznie)
- a felelős személynek regisztrálni kella NAV számlabeküldési rendszerébe (ő lesz az elsődleges felhasználó)
- számlázó program használata esetén technikai felhasználót is regisztrálni kell (ez után lesznek elérhetőek azok az adatok, amely a számlázó program és a NAV szervere közötti kommunikációhoz szükségesek)
- számlázó program esetén frissíteni kell a programot és a NAV-tól kapott azonosítókat be kell írni a számlázó programba.
A számlázó program és az online számlázás a fenti beállítások után valós idejű (azonnali) adatszolgáltatást küld a NAV-nak (az adott számlázó programban célszerű ellenőrizni, hogy minden beállítás megfelelő-e).
A NAV rendszerbe történő regisztráció 2018. június 19-től elérhető.
Aki bármilyen formátumban (kézi számla, számlázó programmal előállított számla, online számlázóval készített számla) olyan számlát állít ki, amelynek az áfa tartalma a 100.000 Ft-ot eléri, vagy meghaladja, regisztrálni kell ahhoz, hogy az adatszolgáltatást teljesíteni tudja.
A regisztráció lépésről-lépésre:
- belépés a regisztrációs felületre: https://onlineszamla.nav.gov.hu/
- →„regisztráció” (jobb oldalt felül)
- → adatszolgáltatásra kötelezett adózói regisztráció
- → felhasználónév beírása (cég képviselő ügyfélkapujának felhasználóneve), majd ellenőrzés
- → adóazonosító jel beírása (cég képviselő magánszemély adóazonosítója), majd ellenőrzés
- → ügyfélkapus felhasználónév beírása
- → regisztráció típusának kiválasztása (gazdálkodó szervezetet kell választani)
- → adószám (képviselt cég adószámának első 8 számjegye), majd ellenőrzés
- → regisztrációt végző, gazdálkodó szervezet képviseletében eljáró felhasználó adatai (felhasználó név, jelszó, e-mail cím, telefonszám, kapcsolattartás nyelve)
- → adózó (cég) adatai – ha itt hiányzik adat pl. e-mail cím, telefonszám -, akkor azt pótolni kell → REGISZTRÁCIÓ
A regisztrációt követően visszaugrik a bejelentkezésre, bejelentkezés után a cég-felhasználó kapcsolatok pontban ki lehet választani a képviselt céget (ha csak egy van, akkor csak azt az egyet). Az adószámra kattintva lehet kiválasztani a céget.
Aki nem szeretne másodlagos felhasználót (képviselettel nem rendelkező, korlátozott jogkörű felhasználó) vagy technikai felhasználót (számlázó programot alkalmazóknak szükséges, interfész felhasználó), az végzett a regisztrációval.
- másodlagos felhasználó megadása: onlineszámla felület „Felhasználók” menüpont
- → új felhasználó
- → másodlagos felhasználó hozzáadása (adatok megadása, jogosultságok kiválasztása, majd mentés)
- technikai felhasználó megadása: onlineszámla felület „Felhasználók” menüpont
- → új felhasználó
- → technikai felhasználó hozzáadása (jelszó, jelszó megerősítése)
- → jogosultságok megadása (számlák kezelése, számlák lekérdezése)
- → jelszó
- → kulcsgenerálás
- → technikai felhasználó hozzáadása (jelszó, jelszó megerősítése)
a generált felhasználó névre, XML aláíró kulcsra, és XML cserekulcsra valamint a felhasználó névhez tartozó jelszóra lesz szükség a számlázó program online paramétereinek beállításához. Ezeket az adatokat célszerű eltárolni.
A NAV-os regisztráció itt véget ér a másodlagos felhasználót és a technikai felhasználót rögzítőknek is.
A következő lépés a használatban lévő számlázó program összekötése a NAV szerverrel. Az ehhez szükséges információkat az adott számlázó szoftver ügyfél tájékoztatója fogja tartalmazni (és a fent kiemelt, a kulcsgenerálás pontban kapott adatokra lesz szükség).
A NAV elérhetővé tett egy „Online számla kisokost”, amelyre ha feliratkoztok, akkor a frissítéseket is megkapjátok: https://navxml.hu/online-szamla-kisokos/
Amennyiben ügyfeleink igénylik a regisztrációt 5.000 HUF + áfa díj ellenében elvégezzük. Ebben az esetben kérjük, hogy a regisztrálandó személy alábbi adatait küldjék át részünkre legkésőbb csütörtök 10 óráig!
- ügyfélkapu felhasználónév - jelszó
- adóazonosító jel
- születési hely, idő
- anyja leánykori neve
Amennyiben az általunk biztosított Forrás programot használja a számlázásra és a regisztrációt nem mi végezzük el Önnek, kérjük, hogy részünkre a generált felhasználó név – XML aláíró kulcs – XML cserekulcs hármast küldjék el!