2018. június 26.

NAV adatszolgáltatás a 100 eFt feletti áfa tartalmú kibocsátott számlákról

2018. július 1-jétől kötelező a NAV-nak adatot szolgáltatni a 100.000 Ft elérő, vagy azt meghaladó áfa tartalmú kibocsátott számlákról.  
Az adatszolgáltatás független a számla kiállítás módjától (kötelező kézzel kiállított számla, számlázó programmal kiállított számla és online számlázás esetén is).
Az adatszolgáltatás elmulasztása esetén a bírság 500.000 Ft/számla.
 
Az adatszolgáltatási határidők:
- a 100.000 Ft – 499.999 Ft áfa tartalmú számláknál: 5 naptári nap
- az 500.000 Ft-ot elérő, vagy azt meghaladó összegű számláknál: 1 naptári nap
 
A cégvezetők tennivalója 2018. július 1-ig:
- el kell dönteni, hogy ki lesz a felelősa cégnél az online számla adminisztrációjáért (a törvényes képviselő vagy állandó meghatalmazott lehet, mindkét esetben ügyfélkapuval kell rendelkeznie)
- a felelős személynek regisztrálni kella NAV számlabeküldési rendszerébe (ő lesz az elsődleges felhasználó)
- számlázó program használata esetén technikai felhasználót is regisztrálni kell (ez után lesznek elérhetőek azok az adatok, amely a számlázó program és a NAV szervere közötti kommunikációhoz szükségesek)
- számlázó program esetén frissíteni kell a programot és a NAV-tól kapott azonosítókat be kell írni a számlázó programba.

A számlázó program és az online számlázás a fenti beállítások után valós idejű (azonnali) adatszolgáltatást küld a NAV-nak (az adott számlázó programban célszerű ellenőrizni, hogy minden beállítás megfelelő-e).
 
A NAV rendszerbe történő regisztráció 2018. június 19-től elérhető.
Aki bármilyen formátumban (kézi számla, számlázó programmal előállított számla, online számlázóval készített számla) olyan számlát állít ki, amelynek az áfa tartalma a 100.000 Ft-ot eléri, vagy meghaladja, regisztrálni kell ahhoz, hogy az adatszolgáltatást teljesíteni tudja.
 
A regisztráció lépésről-lépésre:

  • belépés a regisztrációs felületre: https://onlineszamla.nav.gov.hu/
  • →„regisztráció” (jobb oldalt felül)
  • → adatszolgáltatásra kötelezett adózói regisztráció
  • → felhasználónév beírása (cég képviselő ügyfélkapujának felhasználóneve), majd ellenőrzés
  • → adóazonosító jel beírása (cég képviselő magánszemély adóazonosítója), majd ellenőrzés
  • → ügyfélkapus felhasználónév beírása
  • → regisztráció típusának kiválasztása (gazdálkodó szervezetet kell választani)
  • → adószám (képviselt cég adószámának első 8 számjegye), majd ellenőrzés
  • → regisztrációt végző, gazdálkodó szervezet képviseletében eljáró felhasználó adatai (felhasználó név, jelszó, e-mail cím, telefonszám, kapcsolattartás nyelve)
  • → adózó  (cég) adatai – ha itt hiányzik adat pl. e-mail cím, telefonszám -, akkor azt pótolni kell → REGISZTRÁCIÓ

A regisztrációt követően visszaugrik a bejelentkezésre, bejelentkezés után a cég-felhasználó kapcsolatok pontban ki lehet választani a képviselt céget (ha csak egy van, akkor csak azt az egyet). Az adószámra kattintva lehet kiválasztani a céget.

Aki nem szeretne másodlagos felhasználót (képviselettel nem rendelkező, korlátozott jogkörű felhasználó) vagy technikai felhasználót (számlázó programot alkalmazóknak szükséges, interfész felhasználó), az végzett a regisztrációval.
 
- másodlagos felhasználó megadása: onlineszámla felület „Felhasználók” menüpont

  • → új felhasználó
  • → másodlagos felhasználó hozzáadása (adatok megadása, jogosultságok kiválasztása, majd mentés)

- technikai felhasználó megadása: onlineszámla felület „Felhasználók” menüpont

  • → új felhasználó
    • → technikai felhasználó hozzáadása (jelszó, jelszó megerősítése)
      • → jogosultságok megadása (számlák kezelése, számlák lekérdezése)
      • → jelszó
      • → kulcsgenerálás

a generált felhasználó névre, XML aláíró kulcsra, és XML cserekulcsra valamint a felhasználó névhez tartozó jelszóra lesz szükség a számlázó program online paramétereinek beállításához. Ezeket az adatokat célszerű eltárolni.

A NAV-os regisztráció itt véget ér a másodlagos felhasználót és a technikai felhasználót rögzítőknek is.
A következő lépés a használatban lévő számlázó program összekötése a NAV szerverrel.  Az ehhez szükséges információkat az adott számlázó szoftver ügyfél tájékoztatója fogja tartalmazni (és a fent kiemelt, a kulcsgenerálás pontban kapott adatokra lesz szükség).
A NAV elérhetővé tett egy „Online számla kisokost”, amelyre ha feliratkoztok, akkor a frissítéseket is megkapjátok: https://navxml.hu/online-szamla-kisokos/

Amennyiben ügyfeleink igénylik a regisztrációt 5.000 HUF + áfa díj ellenében elvégezzük. Ebben az esetben kérjük, hogy a regisztrálandó személy alábbi adatait küldjék át részünkre legkésőbb csütörtök 10 óráig!

  • ügyfélkapu felhasználónév -  jelszó
  • adóazonosító jel
  • születési hely, idő
  • anyja leánykori neve

Amennyiben az általunk biztosított Forrás programot használja a számlázásra és a regisztrációt nem mi végezzük el Önnek, kérjük, hogy részünkre a generált felhasználó név – XML aláíró kulcs – XML cserekulcs hármast küldjék el!



A tájékoztatás nem minősül jogi tanácsadásnak, amennyiben további kérdése lenne, vegye fel irodánkkal a kapcsolatot.
© 2002-2018 Brite Könyvelő, Tanácsadó Kft. | Kapcsolat | Adatvédelmi tájékoztató