2019. november 19.

NAV ellenőrzési tapasztalatok, gyakori kérdések

Az idei évben is volt pár NAV ellenőrzésben részünk, elsősorban még mindig a kiutalás előtti áfa vizsgálatok a leggyakoribbak, de idén találkoztunk több jogkövetési vizsgálattal, melyek a közösségi ügyletekkel kapcsolatos adatszolgáltatás egyeztetésére, valamint a 100 eFt feletti számla adatokkal kapcsolatos adatszolgáltatások egyeztetésére fókuszáltak. Összefoglaltam ellenőrzéssel kapcsolatos tapasztalatokat, meg írtam ami csak eszembe jutott….


1.       Szigorú számadású bizonylat nyilvántartás, még mindig kötelező, vezetni kell, mert a NAV elsőként kéri be ellenőrzés során ezt a dokumentációt. Nyilván azon adózók esetén, akik áttértek az elektronikus számlázásra, nem merül fel ez a nyilvántartási kötelezettség, de aki nyomtatványboltban számlatömböt, nyugtát vásárol, arról a vásárlás pillanatában érdemes felvezetni a szigorú számadású bizonylat nyilvántartóba az adatokat.

2.       Közösségi ügyletek kiemelt ellenőrzése. 
Több céget is azért választ ki ellenőrzése a NAV rendszere, mert eltérést talál a közösségi ügyletekkel kapcsolatos adatszolgáltatásokban. Ennek az a lényege, hogy a közösségi partnertől befogadott számlákat mindkét fél a közösségi adószám feltüntetésével jelenti az országa szerinti adóhatóság felé, majd a hatóságok ezeket az adatokat összefésülik. Jelentős eltérés esetén pedig bekérik a bizonylatokat és ellenőrzik az eltérés okát. Ezért nagyon fontos, hogy a közösségi ügyletek bizonylatai is időben a könyvelő rendelkezésre álljanak. Ezeket a bizonylatokat is a teljesítés dátuma alapján kell kezelni és nem pénzforgalom alapján.

3.       Társasági adó feltöltés.
2019. évben változott a törvényi előírás a december 20-ai társasági adófeltöltésre vonatkozóan, szerencsére eltörölték  – biztos vagyok benne, hogy minden könyvelő nagyon nagy örömére, mert az év végi jóslás, kapkodás senkinek nem hiányzott. Tehát ebben az adónemben idén először már nem kell feltölteniük a 2019 évre várható társasági adó összegét 2019. december 20-ig. A határidő a 2019 évi adókülönbözet megfizetésére 2020. május 31., mivel most vasárnapra fog esni, ezért 2019. június 1.

4.       Iparűzési adó feltöltés. 
A helyi önkormányzatok felé továbbra is kiegészítéssel kell élni az 2019 évi adók befizetését illetően. A feltöltésre azon adózók kötelesek, melyeknek a megelőző évi árbevétele meghaladta a 100 mFt-ot. 2019. december 20-ig a várható adó összegére ki kell  egészíteni a már év közben befizetett előlegeket. Amennyiben a feltöltési kötelezettség nem történik meg, akkor a végleges adó 90%-a és a befizetett összeg különbözetének 20%-a mulasztási bírságként kiszabható az önkormányzatok részéről.

5.       KATA iparűzési adó.
Fontos lehet. Ha egy KATA adózónak van egy székhelye és mellette egy telephelyet is létesít és ezek külön önkormányzatok hatáskörébe tartoznak, akkor tételes adózás esetén mindkét önkormányzat felé évi 50-50 eFt adófizetési kötelezettség keletkezik.

6.       Adószám felfüggesztés, EV megszűntetés.
Minden évben van egy két eset ilyen témakörben. Nagyon fontos, hogy a bejelentett székhelyen, telephelyeken a társaságok, vállalkozók elérhetőek legyenek. A tértivevénnyel érkező levelek átvétele biztosított legyen, erre nagyon oda kell figyelni, mert egy elkallódó tértivevény értesítő, egy át nem vett adóhatósági küldemény nagy bosszúságokat okozhat. Ráadásul azt vettük észre, hogy a KATA adózóknak különösen szeret tértivevényes levelet küldeni a hatóság. Nem történik meg az átvétel, megszűntetik az egyéni vállalkozást, a NAV technikai megszűntként kezeli, az egészről semmi értesítés nem érkezik elektronikusan sem. A problémára úgy jövünk rá, hogy nem kerül előírásra a KATA összege, de ez már legalább 2-3 hónappal az eseményt követően következik be. KATA adózó esetén ez azért nagy érvágás, mert ugyan újra tudja indítani a vállalkozását, de KATA adózást két évig nem választhat!  Társaságok esetén is találkoztunk már olyan esettel, hogy új telephely létesítést követően a NAV próbálta ellenőrizni a telephelyen a cég elérhetőségét, nem volt cégtábla, felfüggesztette a cég adószámát. Ebben az esetben sem érkezett tájékoztatás az adószám felfüggesztéséről, itt is később derült fény a problémára, amikor a NAV hibaüzenettel visszaküldte az esedékes áfa bevallást, ekkor kezdtük el nyomozni, hogy mi történhetett.

7.       Cégkapu használat.
Nagyon fontos, hogy a cégkapura érkező levelek olvasása a cégvezető, vagy az általa megbízott, meghatalmazott kollegák által történjen meg. Hiába van könyvelőként meghatalmazásunk, nem minden levelet kapunk meg! A társaságok cégkapuját nem áll módunkban folyamatosan ellenőrizni, az egy virtuális postaláda, nem csak az adóhivatallal kapcsolatban érkezhet oda küldemény, bíróság, rendőrség, egyéb hivatalos szervek is küldhetnek hivatalos levelet, melyet esetleges határidők betartása miatt fontos elolvasni. Ebben még mindig nagyon sok a fennakadás, vagyis nagyon jó, hogy már minden elektronikus úton történik, de a könyvelő azért nem a kódok tudora és nem virtuális postaláda figyelő.



A tájékoztatás nem minősül jogi tanácsadásnak, amennyiben további kérdése lenne, vegye fel irodánkkal a kapcsolatot.
© 2002-2019 Brite Könyvelő, Tanácsadó Kft. | Kapcsolat | Adatvédelmi tájékoztató